baltic-dream.reismee.nl

Tallinn en Sint Petersburg

Vrijdag is het 1 juni en komen we tussen zeven en acht aan in Tallinn, de hoofdstad van Estland, We hebben er sinds Warnemünde 572,5 nm opzitten. We hebben heerlijk geslapen, kleine golfjes en nauwelijks geluid. Naast ons ligt de Aida Cara (waren we mee op de Canarisch Eilanden en Cabo Verde). Het lijkt een minibootje. We ontbijten met een Pools stel uit Gdansk en melden ons in het grote theater. We doen scenic Tallinn met de bus. Het centrum omcirkelen we en we zien flitsen van waar we op onze Hanzetour in 2008 waren voor we koers zetten naar het Kadriorg Park met oude huizen en veel bommen. Een stop bij het enorme songfestivalterrein voor we verder gaan naar het oosten en bezoeken de Teletorn en het monument van de menselijke keten (losmaken van de Baltisch staten van de USSR) voor we afzakken naar de kust en de Olympische jachthaven (1980, Moskou) in Pirita bezoeken. We stoppen nogmaals voor een uitzicht met panorama van de stad voor we terugrijden. We ronden richting westen van de stad nogmaals het centrum voor we teruggaan naar de Breakaway. Ons nieuwe buurschip is Brilliance of the Seas (Cora en Peter). Lunchtijd om 13:30.

Om 16:45 vertrekken we weer. Lang uitzicht op de stad en de kust. Op verschillende eilandjes ontdekken we bakens en ook twee, nog onbekende vuurtorens (voor ons dan). We houden het lang uit buiten. Bij het diner is het erg druk. We moeten even wachten op een tafel, maar heel lang duurt het niet.

We slapen in terwijl het schemert en worden om drie uur zaterdagmorgen wakker als de zon alweer opkomt. Heel korte nachten hier, Als we opstaan rond zeven uur, liggen we al aan de wal (190 nm vanaf Tallinn gevaren). Daar zijn ook Celebrity Silhoutte en de kleine Viking Sun. Tijdens het ontbijt maakt Brilliance of the Seas er een kwartet van. We zien veel mensen op tours gaan, maar wij blijven vandaag aan boord. Morgen gaan we een rondvaart maken op de Neva. We worden bijgetankt, zien een grote moderne brug, een voetbalstadion voor het komende WK en een of ander scherp naaldvormig gebouw (voor Gazprom, nog niet helemaal klaar). Verder weinig reuring, want je mag er niet zomaar af, tenzij je een visum hebt en wordt opgehaald. Het is 15C. De Celebrity and Viking schepen vertrekken kort na elkaar tussen vijf en zes. Grappig is dat de tijd aan wal een uur later is dan aan boord. Mooie zonsondergang, hoewel, echt donker wordt het niet.

Onze Neva River cruise begint met een busrit van het havengebied (reclaimed land) naar het centrum en we herkennen veel bekende plaatjes. We stappen over op een rondvaartboot en vertrekken voor ongeveer anderhalf tot twee uur. We zien veel pastelkleurige vroegere paleizen en dingen als het circustheater, een park waar volop getrouwd wordt (zondag is trouwdag in veel landen), we bereiken de brede Neva en zien de kolommen die vroeger vuurtorens waren, de Hermitage, de Admiralty, de Church of Spilled Blood en de kathedraal en allerlei gebouwen met gouden torens en koepels. We vermaken ons best. We worden uiteraard aan het eind naar een souvenirwinkel gebracht (met toiletten en heel veel matrushkas). Rond halfzes zijn we weer bij het schip. Om zes uur vertrekt de Brilliance en wij een uurtje later. Het is vandaag 19C.

Friday it is June 1 when we arrive in Tallinn, the capital of Estonia. Aida Cara is there too (been on that ship in Canary Islands and Cabo Verde). We take the Scenic Tallinn excursion, circle the old town (no busses allowed), Kadriorg Park, Teletorn and the monument of the human chain to memorate the rising of the Baltic States at the end of the 80-ies. We stop in Pirita at the Olympic Yacht harbor (1980, Moscow) and have another stop for a panoramic view of the old city and the Gulf of Helsinki. Back to the city, to the westside this time before returning to the ship. Our new neighbor is Brilliance of the Seas (Cora and Peter). Time for lunch.

We leave at 4:45 pm and have a good sight of the city and the coast. There are many islands and we find two lighthouses on them (up to now unknown to us). We stay outside for a long time. At dinner we must wait before getting a table, all restaurants are crowded. When we prepare for bed it is still light and when we wake-up at 3 am sun is already almost back. Very long days here this time of the year. We rise around 7 am and are in Saint Petersburg already. Also, there are Celebrity Silhouette and Viking Sun and when we come back after breakfast also Brilliance of the Seas has arrived. It is 15C and we get new petrol while looking at a new bridge across Neva river, a football (soccer) stadium, and a high, sharp building (not quite finished but it is for Gazprom) and while hydrofoils go up and down. We have booked a river Neva cruise for tomorrow and today we stay on the ship. You are not allowed off without a tour or as individual if you don’t have visa.

Both Celebrity and Viking leave between 5 and 6 pm. The ships time is now one hour behind the time ashore. Lovely sunset.

The river cruise is lovely, and we see a lot of the sights in St. Petersburg from Neva River, like Admiralty, Hermitage, Cathedral of Spilled Blood (restauration going on), different former palaces and the many golden roofs. We end with a shop with matrushkas. Back to the ship around 5:30 pm. The Brilliance leaves just after 6 pm and we a little later. Temperature today 19 C.