baltic-dream.reismee.nl

Helsinki en Stockholm

Na vertrek uit Sint-Petersburg zondagavond varen we tijdens het diner langs Kronshtadt een marine/haven en er zit ook een stormvloedkering. Bovendien twee vuurtorens, maar we hadden geen camera mee, dus dat wordt googelen (schrijf je dat zo). Naast ons een stel uit Costa Rica waar we met handen en voeten en onze zeer basale kennis van Spaans mee praten.

Maandag 4 juni om halfzeven liggen we in de vroegere vrachthaven van Helsinki naast een modern ferry-terminal. We hebben Easy Helsinki geboekt en maken zo een ritje door de stad. Het is een feestdag verjaardag van de man (een maarschalk) op het paard op de foto en op het Senaatsplein staat het leger met tanks en militairen voorlichting te geven. Leuke stop bij het Sibeliusmonument en veel jugendstil en moderne architectuur. In de oude Nokiafabriek zitten nu theaters. Rond de middag zijn we terug. Het is een graad of 18 en er staat een straf windje, maar later in de middag komt de zon aan onze kant en kunnen we op het balkon (niet lang). We vertrekken om zeven uur.

Woensdag is schoonzus jarig en dat missen we helaas dit jaar, maar wel van harte gefeliciteerd. We zijn tegen zevenen in Nynäshamn, een van de havens van Stockholm. Het is een behoorlijk eind ten zuiden van de Zweedse hoofdstad en omdat we vaker geweest zijn, besluiten we er een luie leesdag van te maken. Het is mooi weer, met fikse wind en freezing volgens de bemanning (9-13 C). We zien regelmatig veerboten laden en lossen en vertrekken naar Gotland. We blijven hier tot zeven uur vanavond. Ook vanavond weer een raamtafeltje tijdens het diner. Jan is goede maatjes met Josephine en dat helpt.

We worden wakker op zeedag, woensdag 6 juni en gaan ontbijten. We merken dat veel mensen uitslapen, want het is rustig bij het ontbijt. Als we teruggaan zien we Bornholm en vanuit onze hut even later de zuidpunt van Zweden. Het is 14 C, maar er is minder wind. De terugreis zal ik vanuit IJlst op de site zetten.

Sunday night after leaving St. Petersburg we see Kronshtadt on starboard (marine harbor – google time Bernie) and there are two tall lighthouses. Stupid, we left the camera in the cabin, Next to us a couple from Costa Rica and with hands and feet a little Spanish and we have a conversation. Monday June 4 at 6:30 am, we are in what used to be the old freight harbor, being rebuild to residential area and cruise and ferry harbor. We have a short tour of town and see the Sibelius monument, a lot of Jugendstil and modern architecture and the old Nokia factory where are several theaters nowadays. The marshal on the horse has his birthday today and that is yearly celebrated on Senate Square (near the Lutheran cathedral) with a show by the military, so we cannot stop there. Just a short trip near the open-air market and back to the ship. It is about 18 C and there is a strong breeze. We leave at 7 pm.

We are missing sister-in-law’s birthday today (June 5th), but we will make up for that next year when she will celebrate again. At 7 am we arrive in Nynäshamn, one of Stockholm’s harbors. It is south of the Swedish capital and quite distance to town, so we decide to make this a leisurely reading day. We have some clouds, see the ferries to Gotland, there is a strong breeze and it is only 9 to 13 C (freezing according to the crew). We will stay here till 7 pm. We have another window table for dinner thanks to Jan’s “relationship” with Josephine.

On Wednesday Jun 6th we have another seaday. People obviously sleep in because breakfast is very quiet. At the end we sail past the big Danish island of Bornholm and a little later from the cabin we see Sweden’s most southern point. Temperature is 14 C, but with less wind than yesterday. I will tell you about the last day and the journey home, from IJlst.