baltic-dream.reismee.nl

Privacy en naar Kopenhagen / Privacy and towards Copenhagen

In het kader van de Privacywet: iedereen die dit niet wil krijgen, gelieve zich af te melden! Maar meelezen mag hoor.

27 mei is zondag en het is de dag dat we na meer dan een jaar weer een cruise gaan maken. We ruimen thuis alles op en drinken nog even koffie maar om 12:00 scherp, vertrekken we van het Frisiaplein. We hebben er mooi weer bij. De rit gaat vlot. We zwaaien naar Cornelis Lely bij het monument op de Afsluitdijk en in Noord-Holland eten we een broodje bij de pomp in de Beemster. Zelfs de Coentunnel gaan goed. We zijn rond halfdrie bij Van der Valk A4 en terwijl Jan de auto op lang parkeren zet, duw ik de bagagekar de bult op en ga inchecken. We krijgen een upgrade van een standaardkamer naar comfortkamer 210. Om vijf uur gaan we naar beneden en we zien even later Cora en Peter binnenlopen. We drinken op het terras een pilsje/wijntje en gaan daarna heerlijk en vooral gezellig eten. Een heel gezellig begin van de vakantie.

Maandagmorgen de 28e na het ontbijt nog even rustig getutteld op de kamer en tegen tienen naar beneden voor de shuttle. Bomvol, Schiphol ook bomvol, en dan is het niet eens een drukke dag. De borden geven aan dat we naar balie 1A moeten. Dat is niet in de oude terminal, maar in een nieuwer stuk ernaast (flink eind lopen maar de bagage op een kar, dat scheelt). Een flinke rij mensen die daar ook in moeten checken staat voor (en even later achter ons). Het lukt. We vragen ons alleen oprecht af waarom sommige mensen een kwartier nodig hebben en de halve bagage moeten omkeren om een ticket of een ID te vinden. Wij zijn zo klaar en op weg naar Security. Jan doet de gebruikelijke striptease (broekriem uit, vestje uit) en we halen de halve handbagage uit de tassen, want dat moet in een bak (bakken op). Uiteindelijk Jan weer in de kleren, alles weer in de tassen en dan naar de gate. D61. Heeft iemand de plattegrond van Schiphol in het hoofd … dat is best een eindje lopen en dan omhoog en vervolgens weer omlaag. Kortom ik heb met Jan’s ochtendwandelingetje meegedaan. Zit je daar net even bij te komen, blijkt de vlucht naar Lissabon voor ons aan D61 vertraagd te zijn en is onze gate veranderd naar D62, dus wij weer omhoog oversteken en weer naar beneden. Tjonge-jonge wat een gedoe.

De vlucht is 99,9% vol, er is een lege stoel en die zit naast mij. Ik heb voor mij 8C gekozen en voor Jan 8D, doen we altijd op korte vluchten, allebei aan het gangpad. We zijn op tijd klaar voor vertrek, maar het push-back-voertuig (raar woord, maar iedereen noemt dat zo) blijkt verdwenen te zijn. Die komt een kwartier te laat, maar om 12:55 gaan we richting Polderbaan. We hebben dus echt heel Schiphol gehad vandaag. Over de Duitse Wadden en Jutland richting Kopenhagen. Prima sandwich in tegeltjeskarton en na een dik uur, landen we op Copenhagen International Airport. Woedend druk ook daar. We hobbelen naar de bagagebanden en na het oppikken van de koffers naar buiten. In de file voor een taxi, maar uiteindelijk rijden we rond een uur of drie een file in richting stad. We moeten er bij de eerste afslag af en laten dan de file achter ons. We komen aan bij het Copenhagen Island Hotel. Kleine, strak en slim ingerichte kamer in frisse kleuren en met een houten vloer. Het is 20 graden en zonnig. Morgenochtend nog een taxirit naar de Norwegian Breakawy en dan begint ons vaaravontuur.

If, for privacy reasons you don’t want to receive this, please let us know. But we love it when you travel with us.

After over a year we set out on the trip towards a cruise. 12 am sharp on May 27, we drive from IJlst to Afsluitdijk to salute Cornelis Lely, we buy and eat a sandwich at a gas station in UNESCO World Heritage Beemster and arrive about 2:30 pm at Van der Valk Hotel Schiphol A4 (well-known to some of you). We meet Cora and Peter around 5 pm and have drinks on the terrace before eating a very “gezellig” meal in the restaurant. A lovely way to start the holidays.

After breakfast, we have the 10 am shuttle to the airport. We have to check-in (already done online) and leave out luggage at 1A, a new addition to the terminal. Quite a walk. From there through security and then all the way to gate D61. That is upstairs and later Downstairs. As there is a delayed flight at D61 we find out, we have to go to D62. That works out OK. Our flight was ready to leave on tome, however the push-back vehicle had gone missing, so we left 15 minutes late. To make a long story short, the flight was OK, 99,9% full, one empty seat, next to me (lucky Aaltje). At 3 pm we walk outside to the crowded taxi stand and found a car to take us to the Copenhagen Island Hotel. Tomorrow another short taxi drive to Norwegian Breakaway before sailing at 5 pm.